BRACIA ZONG

Po co w samochodzie jest montowana turbosprężarka?

Pierwsza duża fala samochodowego turbodoładowania pojawiła się w salonach samochodowych w latach 80-tych. Wszystko, od samochodów dostawczych, po wysokiej klasy samochody sportowe, montowało turbosprężarkę pod maską.

Faktem jest, że turbosprężarka może zwiększyć wydajność na żądanie do silnika, który nie jest nastawiony na ekonomię. Silniki z turbodoładowaniem znów stają się coraz powszechniejsze, ponieważ konsumenci wymagają większej mocy i mniejszego zużycia paliwa. Turbosprężarka znajduje się pomiędzy silnikiem a wydechem i wykorzystuje energię, która zwykle zapewnia jej lepsze wykorzystanie.

Wewnątrz turbosprężarki znajdują się dwa żebrowane koła, które obracają się razem na wspólnym wale. Koło turbiny od strony gorącej wychwytuje moc spalin. Koło sprężarki zimnej strony pobiera energię przechwyconą przez koło turbiny i wykorzystuje je do wtłaczania powietrza z powrotem do silnika. Powietrze jest następnie mieszane z paliwem, a skutek jest taki, że mniejszy czterocylindrowy silnik nagle ma moc silnika V-8.

Ponieważ sprężone powietrze wtłaczane do komór spalania zawiera więcej tlenu, silnik może wytwarzać więcej mocy niż bez turbodoładowania. Gdy kierowca nie potrzebuje dodatkowej mocy, turbo obraca się podczas jazdy, umożliwiając silnikowi pracę z mniejszym zużyciem paliwa.

Zablokowany wlot powietrza może stanowić poważny problem, ponieważ może minąć trochę czasu, zanim kierowca pojazdu zauważy awarię. Najpierw zauważona zostanie niewielka strata ciśnienia, a następnie zwiększony hałas turbosprężarki, ponieważ działa ona bez odpowiedniego ciśnienia wstecznego z silnika, dlatego regularna turbo regeneracja jest wskazana. W niektórych przypadkach zatkany przewód spustowy oleju może spowodować przegrzanie turbosprężarki. Dzieje się tak, jeśli olej nie może przepływać przez turbosprężarkę i wychodzić z niej, aby się ochłodzić. Turbosprężarka następnie się przegrzewa i może zostać uszkodzona. Regularna wymiana oleju to najlepsza konserwacja zapobiegawcza dla tego typu uszkodzeń turbosprężarki.