BRACIA ZONG

Jakie elementy obejmuje naprawa sprzęgła hydrokinetycznego?

Naprawa sprzęgła hydrokinetycznego zwykle dotyczy wymiany części zużywających się w jednym z pięciu głównych elementów: wirnika, turbiny, stojana, sprzęgła i płynu. Stojan jest najważniejszym elementem. Tym, co sprawia, że urządzenie możemy nazywać sprzęgłem hydrokinetycznym. Gdyby nie występował ten element, mielibyśmy zwykłe sprzęgło hydrauliczne.

Wirnik to element z pochylonymi łopatkami, które wyglądają trochę jak wentylator. Ten kawałek jest obracany mechanicznie przez silnik. Podczas obracania wirnik przepycha płyn przekładniowy przez łopatki. Im szybciej się porusza wirnik, tym szybciej rotuje płyn.

Czy naprawa sprzęgła hydrokinetycznego dotyczy też turbiny?

Gdy płyn opuszcza wirnik, przesuwa się do turbiny, prawie identycznego elementu z łopatkami, który znajduje się naprzeciwko wirnika. Płyn uderzający w ustawione pod kątem łopatki turbiny powoduje, że turbina zaczyna się obracać, co powoduje obrót wału napędowego i pompy w Twoim samochodzie. Bardzo często naprawa sprzęgła hydrokinetycznego koncentruje się na wymianie pracujących elementów turbiny. Dzięki temu płyn jest skuteczniej kierowany przez środek turbiny, gdzie ponownie uderza w wirnik.

Stojan znajduje się pośrodku przekładni hydrokinetycznej. Jest to kolejna seria łopatek typu wentylatorowego, które są ustawione pod kątem. Gdy płyn przekładniowy wpłynie do nich, ponownie odwraca kierunek. Stojan utrzymuje płyn przekładniowy, który obraca się w kierunku przeciwnym do silnika, przed uderzeniem w obudowę konwertera i spowolnieniem go.

Jak naprawa sprzęgła hydrokinetycznego wpływa na stan obudowy?

Sprzęgło hydrokinetyczne ma oczywiście również obudowę, która jest przymocowana do silnika wraz z wirnikiem. Większość przekładni hydrokinetycznych wykorzystuje również sprzęgło blokujące, które przy dużych prędkościach blokuje wirnik i turbinę, aby zużycie paliwa w pojeździe było bardziej efektywne.

Naprawa sprzęgła hydrokinetycznego w większości przypadków nie obejmuje obudowy, gdyż nie jest to konieczne. Obudowa sprzęgła w procesie użytkowym podlega niewielkiemu zużyciu i w okresie normalnej eksploatacji samochodu nie jest potrzebna jej naprawa i regeneracja.