BRACIA ZONG

Jaką rolę odgrywają filtry oleju?

Zaraz po uruchomieniu silnika samochodowego olej powinien dotrzeć do wszystkich węzłów tarcia a zarazem utworzyć film olejowy o odpowiedniej wytrzymałości oraz grubości, ważne jest aby była zachowana jego ciągłość, zapobiegnie to nawet punktowemu kontaktowi metal-metal.

Oleje silnikowe muszą być skuteczne w działaniu i być odporne na działanie dużych sił. Aby silnik działał prawidłowo musi posiadać także specjalny filtr, który będzie wyłapywał wszystkie nieczystości z oleju. Wydajne filtry oleju przejmują zadanie usuwania cząstek stałych z oleju, które gromadzą się w obwodzie smarowania z powodu zanieczyszczeń i zużycia. Jeśli olej nie zostanie odpowiednio przefiltrowany, mieszanina oleju i obcych substancji może stanowić zagrożenie dla silnika. Wówczas drobne cząsteczki wnikają w wąskie szczeliny łożysk i prowadzą do powstawania rowków, uszkodzone mogą zostać także tłoki i tuleje. Zagrożeń tych można uniknąć stosując wysokiej jakości filtry oleju. Oczywiście konieczna jest regularna wymiana filtra. Ponieważ nowy filtr oleju ma wystarczającą zdolność pochłaniania cząstek stałych i zapewnia niezakłócony przepływ oleju. W różnego rodzaju maszynach budowlanych wykorzystywane są powszechnie systemy hydrauliczne, są one dość często spotykane przykładowo w koparkach, czy też spychaczach. Dzięki nim łyżka koparki może podnosić duże ciężary.

W tym przypadku występuje wysokie ciśnienie dlatego też należy dobrze zadbać o to aby wszystkie elementy układu były sprawne.

Oczywiście dotyczy to wszystkich zaworów, ale także węży, nie można dopuścić do rozszczelnienia, wówczas układ przestałby spełniać swoją rolę. Oczywiście trzeba także sprawdzać jaka ilość oleju znajduje się w układzie. Oczywiście filtry hydrauliczne chroni silnik przed zanieczyszczeniem w oleju hydraulicznym, ale tak samo działają w przypadku olejów silnikowych. Powinien być regularnie wymieniany wraz z olejem. Pozostałości po spalaniu, cząsteczki sadzy i drobne okruchy metalu mogą go zatkać. Z pompy olejowej olej przepływa do filtra oleju przez zewnętrzne otwory. Wewnątrz filtra oleju znajduje się pofałdowany papier, co nadaje mu większą powierzchnię. Jeśli filtr jest tak zabrudzony, że olej nie może już przez niego przepływać, otwiera się obejście, aby olej mógł nadal płynąć. W sytuacji awaryjnej zapewnia to przepływ oleju do silnika, nawet jeśli jest zanieczyszczony.